25 desember 2016

'A rookies first shot'
Dette er mitt første forsøk i bruk av 3D programmet Blender. 
Og min avsluttende prosjektoppgave i emnet 3D og visualisering.
Her fokuserte jeg på å oppnå et fotorealistisk uttrykk, ved bruk av innstillinger for materialer, lyssetting og rendering(brukte den innebygde Cycles render engine). Glasset som knuses av kulen som flyr gjennom er gjort ved hjelp av cell fracture. Og for væsken som spruter ut av glasskulen har jeg benyttet fluid simulation. Dette var en veldig spennende og lærerik oppgave å jobbe med, og som åpnet for mange nye idèer.
Gjennom tidligere oppgaver har vi benyttet Photoshop, 123D Design og Sculptris.
Blender var helt nytt for meg, og fordi det er et ganske komplekst program, tok det også litt tid å sette seg inn i. Men til gjengjeld er det et fantastisk program som jeg absolutt har lyst å utforske mer.
Det byr på utrolig mange funksjoner som gjør det mulig å skape spennende og profesjonelle ting innen 3D.
Både 123D Design, Sculptris og Blender kjempe gode gratisprogrammer.  
Sistnevnte kan lastes ned fra blender.org.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar